Thread Memory


"The woman at her hand-loom, controls the tension of the weft by the feeling in her muscles and the rhythm of her body motion; in the factory she watches the loom, and acts at externally stated intervals, as the operations of the machine dictate them. When she worked at home, she followed her own rhythm, and ended an operation when she felt - by the resistance against the pounding mallet or the feel between her fingers - that the process was complete. In the factory she is asked to adjust her rhythm to that of the rhythm prescribed by the factory; to do things according to externally set time limits."

Margaret Mead: "Cultural Patterns and Technical Change: A Manual", 1953

Weben als politische Praxis: Thread Memory visualisiert die Verbindung des Weberhandwerks mit digitaler Programmierung. Die Arbeit basiert auf einem Zitat der amerikanischen Ethnologin Margaret Mead über die Verbindung von Weberei mit weiblicher Identität, von Körper und Webprozess und der Entfremdung des Handwerks durch die Industrialisierung. Das Zitat wurde in Binärcode, also 1 + 0 umgewandelt, womit eine Webanleitung erstellt werden kann, und von Hand verwoben.
Thread Memory ist auch eine Arbeit über (Un-)Sichtbarkeit. In den Anfängen der Computertechnik waren die ersten Programmierer*innen größtenteils Frauen, diese blieben in der Geschichtsschreibung aber unerwähnt.

Zitat in Binärcode, schwarze Wolle, Webrahmen
Maße: 14 x 47 cm
2020